söndag 28 oktober 2007

Tillbakablick

Helgen har på det hela taget varit bra. Umgänge med både vänner och släkt, kultur, sport samt sanitetsteknik. Hela spektrat, liksom.

Middag i fredags. Med sjuke sonen. Det gick ju såklart bra. Han somnade i Ps knä i rimlig tid. Sen låg han i och för sig och hostade ett tag, men det hade han ju gjort hemma också. Så tänker jag ...

I går var jag och yngste sonen med farmorn och hennes sambo på antikmässa. Skinntorra, rökiga tanter som stod och sålde de gamla vanliga sakerna i en gräsligt trist mässhall i Gustavsberg. Köpte inget. Fikade. Sen åkte vi hem och gick ner i källaren och städade.

Har just kollat två lådor som jag tog upp för att rensa. Nu är det bara en låda som ska ner igen. Det är bra. Jag har haft svårt att slänga gamla skolböcker. Tills idag. Nu jävlar är här rensat! NÄR ska jag läsa "FYSIK för dig i nian", igen? Just det - aldrig! NÄR ska jag titta igenom mina gamla tentor? Aldrig. Slängde en del deppanteckningar också. Varför ska jag återuppleva smärta?

Sen åt vi lasagne och drack gott vin - Fetzer, Selected Barrel, Zinfandel. Ganska dyrt (120?) men prisvärt. Jag gillar zinfandel-viner!

Idag åt vi lunch med broren och hans familj. Sen var P och jag på säsongens sista fotbollsmatch, Bajen-GAIS. Vi vann. Kom sexa. Men: "Skit i tabellen, Bajen bäst ändå!"

Har pratat med amerikabarnet också. Frågade om kompisar och fick svaret att han inte ville prata om det för det var ointressant. Jaha? Sen visste jag inte riktigt vad jag skulle säga. Jag vill inte få på moppo för att jag frågar om saker som jag tycker är viktigt och intressant. Han fattade det. Han har det bra där borta i alla fall. Och han har kompisar :)

Van Veeteren på TV. Har aldrig läst de böckerna. Men jag gillar Nesser annars. Men nu ska vi ju ge bort alla böcker. Härligt! Bara det kommer en massa människor och tar böcker också.

Han hostar inte lite därinne. Jäklar! Hur gör vi nu? Skulle suttit fint med en sån där hemsamarit som mina styvsystrar hade när de var små. Han spyr ju nästan (och P är där, så därför anser jag jag inte att jag behöver vara där också ...) Men kikhosta är det ju inte.

Nu är Van Veeteren och sonen osams. Usch då! Sven Wollter ser ut som min pappa och farbror. Smatidigt. Konstigt.

Undrar om vi kan möblera in en arbetshörna här nånstans. Några böcker ut -> bokhylla bort. Och en eventuell allmän ommöblering. Mellansonen in i vårt sovrum (som då alltså inte längre är vårt) Vi in i yngste sonens sovrum (där han ändå aldrig sover) och yngste sonen in i mellansonens rum. Tjo! Sen lite andra förändringar i vardagsrummet. Borde måla om också. Hej du! När ska vi göra det här? HA!

Jahaja, hon Birgit Carlstén - Piafkvinnan - är med i Van Veeterenprogrammet också. Tänk om jag orkade titta ordentligt. Bättre sent än aldrig kanske?

Inga kommentarer: