tisdag 30 oktober 2007

Linssoppa och surdegslimpa och ligga

P köpte och lagade mat. Linssoppa. (Fast jag skriver det på estniska hela tiden - linssopaa - och på tal om Estland -) Med surdegslimpa. Vansinnigt gott! Han kan han! Fast sen när vi spelade spel så förlorade han. Han kunde inte då. Vi spelade ett barnspel. Minsteman och jag var i ett lag och P i ett. Lag? Ett ensamlag. Och på tal om samlag ... Jag måste bara fråga. Exakt vad har jag missat?

När började man säga "ligga" när man menar "ha sex"? Jag kommer ihåg första gången jag läste det. Det var en av nördarna i det där fotbollslaget på Z-TV som svarade på frågan "Vad är det bästa med att vara med på TV". Han sa "Man får ligga". Och jag undrade ungefär - vadå - Ligga? Förut - för länge sen (?) - så sa man "Ligga med x", "Vi låg med varandra" och så. Men nu? Bara "Ligga"? Används ordet på samma sätt som "knulla"?

Ursäkta, men detta är ett stort problem. Dels för att jag tycker det låter helt sjukt, dels för att det här är första gången jag är med om att inte riktigt greppa ett nytt uttryck. Jag ÄR gammal! Blä! Och nu kommer dessutom bloggen anmälas eftersom jag använder ord som inte bör användas. För om jag nu skriver att jag ska gå och lägga mig. Vad betyder det då?

Inga kommentarer: