lördag 3 december 2011

To do

För det första, det är visst tredje advent idag. Jaså? Inte? Men flygvärdinnan på planet från Egypten sa ju att de hade nåt extraerbjudande eftersom det var den första advent den första december. Då tänker jag att det följaktligen borde vara den tredje advent den tredje december. Eller?

Hur som helst. Vi är inne i december. Vad hände? Jag har definitivt inte tid med jul. Ännu. Det finns massor som måste ordnas på olika sätt. Till exempel -

Middag med vännerna ikväll (fira födelsedag/bara ses) Båda sönerna kommer och det blir jag så glad för! Inför denna middag ska det lagas mat och bakas och dessutom har jag en tid hos frisören klockan 15.30. Får se vad som hittas på där ... Det ska bli skönt med ett avbrott under dagen.

Åka till Lissabon. I morgon. Lämnar hemmet 13.00. Dag efter middag. Hejåhå. Måste skriva ut viktigt papper till dess. Om var stället jag ska till ligger, typ. Bra att veta, tänker jag idag. Glömde det på jobbet igår.

Smälta gårdagens upplevelse av Svansjön på Dansens Hus. Cheesus vad bra det var! Början! Och slutet! Och allt däremellan! Hur de dansar! Rollbesättningen! Småsaker. Häftiga saker. En av dem jag skulle vilja se mer av är den första, långa bruden på catwalken. Hon var jättebra! Blev till och med glad av läsa programmet efteråt på tunnelbanan hem! Tyvärr måste jag stämma dem eftersom mascaran rann så förfärligt mot slutet när allt var så sorgligt och särskilt när publiken applåderade och applåderade och allt i lokalen var total, gemensam lycka en kort stund.

Hantera det att yngste sonens pepparkakshuskalas nästa fredag (fast det vet inga barn om. Alla barn får ta med ett egenhändigt pepparkakshus hem ...) krockar med tre av de inbjudnas klassfest vilket innebär att det bara blir sex ungar. Fast det är ju ganska skönt, så jag tror jag låter det vara så!

Planera lite inför julen. Jag önskar följande: Julafton - Hammarbys gemensamma firande vid Nackastatyn på Katarina Bangata klockan 12.00 (i samma veva som de äldre sönerna går till sin farmor och firar hennes födelsedag nåt kvarter bort), ett glas vin hos pappa, hem och äta lunch (sill och så), promenad, ta det lugnt ett tag, julklappsutdelning, middag med kyckling i ugn, hasselbackspotatis, gelé och gräddsås (så som vi brukar göra när alla mina barn och min P och jag har jul). Sen skulle jag vilja vara hemma på juldagen också och på annandagen är vi bjudna till en släkting. Men vi måste få in Ps mamma dit eventuellt franska kusinerna kommer. Och hur svårt kan det vara att ge ett ordentligt besked om det, kan man undra? Väldigt svårt. Herregud, det är ju tre veckor kvar till jul ... Suck. Och Ps pappa vill vi ju gärna träffa också. Gärna, som sagt. Så att få in honom är ett måste. Kanske juldagskvällen. Får offra lite hemmatid.

Sen är det ju julklappar och så också. Om vi nu ska ge nåt? Barnen lär ju få nåt i alla fall.

Jag ska ju på fotfiskbehandling också. Med svägerskan som kunde. Har inte träffat henne på tu man hand på evigheter. Så det ska bli trevligt! Och detta sker på onsdag.

Egentligen bara trevliga saker. Eller ... vänta. Jag har ju en tråksak också - mammografi. Fast det är ju bra att det görs.

Nä. Frukost nu då? Och sen rivstart med allt som ska tas tag i!

Jingle Bells, Jingle Bells ...

Inga kommentarer: