söndag 28 november 2010

Bästa vänner

Festen igår var lyckad. Tycker jag. Och eftersom det var min fest så är det väl det som räknas?

Jag hade lagat mat hela dagen och det blev nog ett bra slutresultat. Den goda marinerade fläskfilén med bönsallad och hummus och tzatsiki och Ps surdegsbröd och äppelpaj med hemgjord, riktig vaniljsås.

Fast det viktigaste är ju faktiskt gästerna! Jag har bra vänner. De bästa, faktiskt! Jag tror att bordsplaceringen funkade. Jag har ju några säkra kort som man kan placera precis var som helst. Och jag tycker att det är mycket roligare att blanda lite, så blir inte de som inte känner så många helt ihoptussade med sig själva.

Fast det är lustigt hur bekantskapskresten ser ut. Fem av dem jag bjudit känner jag tack vare gymnasietiden. Två har barn tillsammans med killar därifrån och tre gick jag i parallellklass med. Sen var det glada arbetskamraten och hennes man och fotbollsföräldrarna (Mary Kay och han som bara dricker alkoholfritt). Två gamla arbetskamrater bangade för att de har små barn och för mycket att göra och På minuten-sällskapet valde arbete och vila framför festligheter. Jaja, vi var i alla fall 20 vuxna och två barn. Yngste sonen och kusinen. Och nu räknar jag alltså mina egna söner till de vuxna. Även om de drack som tonåringar ...

Jag har fått fantastiska presenter också. Handdukar från Orla Kierly, ett underbart doftljus från Byredo som just i detta nu står bredvid mig och brinner. Cassis. Härligt, härligt! Fina ljus på fint glasfat. En tavla av pappersgubben hos mamma i Norrland. Den är jättefin! Ett väldigt fint fat från Georg Jensen. Liksom knöggligt, glänsande. En stor tekopp och roliga tesorter. En god flaska vin och presentkort på Mary Kay minsann! Nu ska här shoppas! Värsta stora tulpanbuketten.

Jag är väldigt glad för att de som kom kunde komma.

Eventuellt får jag nåt av maken senare idag. Vi ska fika när han kommer hem från teatern med yngste sonen.

Life is good!

Inga kommentarer: