fredag 30 juli 2010

Norrland

Vi har varit och hälsat på mamma. Klok som en uggla. Rastlös. Disträ. Fin. Och T, hennes man. Han bygger och bygger. Också rastlös? Så har vi ju lilla hunden också. Han har vuxit till sig och lyssnar till och med på barnens kommandon ... Fast mest av allt vill han jaga kossor. Det får han inte.
En längtande cowboy

Min bror med familj var också där. Bra att våra barn får leka med varandra. Och kanske, framför allt, vänja sig vid att inte alltid ensamma vara i fokus.

Vi metade. Jag tycker om det. Det är rogivande och action samtidigt. I bästa fall. Vi fick några abborrar så vår son kunde få det han gillar bäst i hela världen - stekt abborre på hårdbrödmacka.

Mamma hade laddat för andra aktiviteter också. Vi började på handpappersbruket där de små ungarna fick göra eget papper med blommor och gräs. Det var övning nummer ett i att samsas. Gick dåligt. Vår son fick ett utbrott av det slag som är pinsamt. Tycker jag. Men man kan inte göra så mycket åt det när det pågår. Kan bara förebygga nästa tillfälle.

Köpte egen ram så nu ska här göras papper minsann!

På eftermiddagen var det Junsele djurpark i uppehållsväder. De sötaste vita lejonungar man kan tänka sig. Fast jag aldrig har tänkt mig vita lejon eftersom jag inte visste att det finns ... Mäktiga vita tigrar hade de också. Jäklar om de skulle få för sig att dundra in genom glasrutan mellan dem och oss. Krasch och smasksmask.

Så var det brunbjörnar som försökte tiden att gå genom att klättra i träd och sen lägga sig på marken och ge di/dias. Väldigt gulligt.

Björnen satt i tallen

Vita lejonsyskon

Vit tiger grande

Tror dock att det barnen gillade bäst var killingarna som man fick klappa!

Jag tyckte att korparna som var vilda var fascinerande.

Sen åkte bror med familj hem. Då drog vi andra iväg till Näsåker och jag köpte en svindyr, indisk silkessjal, passar perfekt till klänningen jag ska ha på bröllopet på lördag!

Tog en sväng förbi Nämforsen också. Mäktigt med fors. Coolt med hällristningar! Natur och historia som man inte riktigt begriper.
Forsfors

Efter det var det Skogsnäs, det gamla kollektivet i Norrlandsskogen, som skulle få visit. Mamma känner varenda intressant kotte däruppe. Nu skulle vi besöka Sarah Mårskog som designar och syr kläder och som sen ett år har startat en konferensanläggning av annorlunda slag. Helt underbart hus med rum som alla är olika. Hon har gjort Roger Pontares kläder. Jag köpte en höstkappa utan fjädrar och indianlook. Mer engelskt tweedigt med vackert sidentyg på insidan. Som klär mig, måste jag säga. Och mycket, mycket billigare än vad jag trodde!

Idag fiskade vi innan vi åkte hemåt. Jag fick en abborre som hade en liten skitfisk i munnen när jag drog upp den.

Sen blev det oavgjort i Sundsvall.

Hemma nu. Regn och kallt, men home sweet home!

Trevliga dagar!

Inga kommentarer: