lördag 13 juni 2009

Matminnen

Av nån anledning har jag idag tänkt på sånt jag åt som barn. Jag kan dela upp det i fyra grupper:
Hos mamma, hos pappa, hos mormor, hos min farmor.

Hos mamma:
Köttfärslimpa (med ägg i mitten)
Pannkaka
Makaronipudding
Lördagsgodis (gelefiskar) i metallmugg med hjärta
Apelsinjuice (som var frusen och mixades så det blev ett gott skum på toppen i glaset)

Hos pappa:
Fiskgryta (med curry, sej och ärter och majs)
Fläskben i ugn (billigt på Metro Folkungagatan. Krispigt gott!)
Friterade calamares (så exotiskt och gott!)
Cornflakes (med god mjölk och socker)
Popcorn (när vi tittade på Kojak, Columbus och Ellery Queen)

Hos mormor:
Äppelkräm
Schweizerschnitzel (en solig kväll på balkongen i Halmstad)
Kanelbullar (på stranden i Tjuvahålan)
(Jag borde skriva köttbullar, men jag har ett dåligt minne av det. Sista gången jag åt det hos henne hade hennes matlagningskonst gått hädan och de var inte goda. Så jag kan inte ta med det ...)

Hos farmor:
Vinskinka (söndagslunch)
Vårrullar
Bridgeblandning
Ostbågar (i skålar på fest)
Majs (ett säkert kort att bjuda oss barn - min bror och mig - på. Fanns alltid!)

Ja. Den här blandningen av mat(kulturer) har präglat min matlagning på ett bra sätt tycker jag!

Inga kommentarer: