onsdag 3 juni 2009

Att åka kommunalt

När jag tar mig fram i stan åker jag kommunalt. Jag har inget körkort och cyklar mycket sällan. Igår var det sista dagen med månadskortet och i morgon åker jag till Italien så det blev remsa idag.

Dagens utmaning var att få så få stämplar som möjligt när jag reste. Eftersom jag skulle börja dagen i Älvsjö på andra jobbet så blev fikastunden där kortare än vanligt för att jag inom en timma skulle hinna resa dit, spela in och åka till jobbet. Jag hann! Sen var det hemresan. Via city för att köpa linnen på H&M, kolla lite på Åhléns och Indiska. Inga problem! Men det tackar jag slöa biljettkontrollanten på tvärbanan för.

Självklart har jag, som vanligt, ställt mig på rätt ställe för att få en pendeltågs-, tunnel- eller tvärbanedörr mitt framför nosen överallt och hela dagen. Där det är som mest slitet eller bortsparkat smågrus står jag och väntar. Eller där de våta fötterna trampat in. På vintern letar jag fotspår i snön som försvinner mot spåret. Åker också där jag bör i tågets färdriktning. Allt detta har min pappa - tunnelbaneåkarproffset nr 1 - lärt mig!

Inga kommentarer: