måndag 12 mars 2012

För det andra

Jag åt lunch med en klasskompis från grundskolan i fredags. Det var trevligt. Jag har träffat henne några gånger i restaurangen på jobbet, det visar sig att hon arbetar på ett företag tvärs över gatan. Världen är liten. Nu kom vi oss hur som helst för att luncha.

Vi pratade och skrattade och lunchen blev längre än väntat. Det visade sig att hon väntade på rätt tillfälle. Efter en lång stund dök tillfället upp. Hon berättade att hon ska säga upp sig. Entreprenörskapet ligger för henne, inledde hon och fortsatte med att berätta hur gärna hon dessutom vill ställa sig på balkongen och fundera ut hur den här dagen ska te sig. Hon ska sälja kosttillskott. Det innebär att hon ska vara social och knyta kontakter och umgås med folk "precis som vi gör nu". RIDÅ, kände jag då. Jag vill inte bli utnyttjad på det sättet. Jag känner mig som en idiot i såna sammanhang. För man vet inte om man bara är en presumtiv kund eller kompis som eventuellt är intresserad av att shoppa. Men när hon började prata om kosttillskott och nattkrämer och dagkrämer så sa jag att jag var ledsen för mig skulle hon aldrig få som kund eftersom jag vare sig nyttjar krämer eller tillskott. Herregud?

Jag har en annan kompis som säljer andra produkter - kände mig lika lurad med henne. Man köper ju deras vänskap på ett sätt och så jävla torrt är det tackochlov inte på den fronten. Jag klarar mig bra med de vänner jag har.

Okar inte ens skriva mer om det. Känner mig som en loser hursomhelst.

men imorgon blir jag en affirmerad winner. För då ska jag söka det där egenkonstruerade arbetet på mitt jobb. Hihi.

Inga kommentarer: