onsdag 30 maj 2007

Kär i en rödbeta?

Vi bor i lägenhet. Har en liten balkong. En syrén (som verkar lite vissen. Var tvungen att ringa T, som i Trädgårdsexpert, och fråga om råd. Han sa "Beskär". Jag beskar. Nu väntar syrénen och jag på bättre tider), två balkonglådor med penséer och några krukor där jag blandat blomsterkrasse, luktärt och astrar (menar jag astrar? Jag blandar ihop det med nåt annat. Måste kolla nånstans. Vänta ... Nej. jag menar dahlior!). Anyway, JAG VILL HA MER YTA ATT ODLA PÅ! Jag blir helt smittad av Jamie Olivers passion för ätliga växter och grönsaker. Jag blir lika kär i rödbetorna som han verkar vara. Han tar i grönsakerna med sån ömhet och vispar och grillar och skalar och lägger upp på ett sätt som gör att jag vill ha en terrass att odla på. Så långt som till trädgård kommer jag inte. Men som sagt, terrass! Jag skulle ha lite jordgubbar, ett litet fruktträd, morötter, rödbetor, örter och fina blommor. Sen skulle även jag vispa och grilla och skala och lägga upp så det stod härliga till! Åh!

Så länge håller jag tillgodo med vår lilla balkong. Vi har köpt ett jättebra slagbord på IKEA. Det blir alldeles litet när man fäller ihop det - Äpplarö. Jag är jätteglad för det. Förut hade vi två stora blå, plaststolar och två ganska små runda bord. Vi har aldrig vare sig ätit eller fikat på balkongen allihop. Det kan vi nu! Väldigt trevligt! Även syrénen borde trivas.

Inga kommentarer: