lördag 26 maj 2012

Ko-ko

P och yngste sonen har åkt iväg till Tyskland på fotbollsturnering. De små gossarna (inte P, alltså) ska spela fotboll i dagarna tu. Mot lag som Milan. Spännande!

Så jag har lägenheten för mig själv. Hej och hurra! Igår träffade jag A och vi gick och käkade middag på ett ställe som heter Göken på Kungsholmen. De var kraftigt underbemannade. Och dementa. Efter en låååång väntan fick vi sittplats. Kön ringlade sig, men vi hade två tomma platser bredvid oss. Servitören lovade att komma med menyer alldeles snart, även om han också sa att det nog skulle dröja innan vi fick beställa mat eftersom det var så mycket folk på stället just nu.

Vi sitter där och väntar. och väntar. Ingen servitör. Ingen meny. Så plötsligt står han där, servitören. Följande samtal utspelar sig:
Servitören, argt - "Jaha? Vi har väntelista här." Han viftar mot långa kön.
Vi - "Ja???"
Servitören - "Ja, alltså? Vem har satt er här?"
Vi, mycket förvånade - "Eh? Du???"
Servitören, mjuknar lite - "Jaha. Ni får ursäkta. Jag ska hämta menyer."

Allvarligt? Så här kan man inte göra? För det första fick han oss (i alla fall mig) att känna mig helt genomskinlig. För det andra bör inte en servitör ge sina kunder skuldkänslor.

Maten var ok. Varken mer eller mindre.

Senare sa han till en annan gäst att de skulle ha varit fyra personer, men att de bara var två. Vet du? Det skiter jag i. Stäng av en del av restaurangen om ni inte hanterar situationen.

till en annan gäst sa han att de inte hade rena vinglas. De tog öl istället.

Jaja. A följde med hem och vi hann till Konsum där vi köpte glass innan vi kom hem. Sen satt vi vid köksbordet och fortsatte samtalet. Hon sov i mellansonens säng. Han var inte hemma, alltså :)

Snart kommer Kattfröken. Vi ska äta lunch och promenera. Sen ska jag till lillebror i Aspudden och kolla Melodifestival.

Jag har det bra!

Inga kommentarer: