fredag 5 september 2008

Tvåkrona

När jag var liten brukade min farfar vilja se på mina ögon och tänder innan vi skakade hand. Så här i efterhand kan man ju tycka att man behandlades som en häst, men det var så det gick till. Han kollade liksom ögonvitorna, tror jag. För att se om man var frisk? Behandlad som en mycket liten häst? Eller en ponny? Jag var nog mellan fyra och tio.

I alla fall. Sen skakade man hand och då brukade min farfar alltid ha en peng gömd i sin handflata. Så när man skakade händerna så liksom la han pengen i min hand. Det brukade vara en en-, två- eller femkrona. Tvåkrona, ja. Det var tider det! 

Jag tror att han kallade det för "handöl". Nu när jag söker på det så hittar jag bara braskaminer. Och en ort. Undrar om han hittade på ordet?

Tänk om man fick pengar varje gång man skakade hand med nån. Kanske funkar det om man visar tänderna och ögonen?

Inga kommentarer: