måndag 29 september 2008

Otroligt coolt!

Flygplansskugga i moln

Flygplansskugga med "halo"

Flygplansskugga med "halo" och vinge

Klicka på bilden så blir den större.

Vitt portvin och skinka

Gissa vad? Gissa var?

Kompis

Idag följde yngste sonens tilltänkta fruga med oss hem. De lekte SÅ bra. Jag kunde sitta en och en halv timma och jobba. Härligt.

Vi kollade en lägenhet igår. En femma i samma hus som vi redan bor i. 5,8 miljoner. Finns i sjön?

Vi flyttar inte dit.

I morgon ska jag till Smådalarö.

söndag 28 september 2008

Bebis

Har sett en bebis idag. Sex veckor liten flicka. Med MASSOR av hår! Som en liten docka med hår, liksom. Väldigt liten och rar. 

Hon sov mest hela fikastunden. Se fick hon äta lite och sen tittade hon. Än hade hon inte orden att tacka för söta klänningen och byxorna, men det gör inget.


Nu längtar jag efter ... barnbarn. HAHAHAHA!

Mattips

Igår hade jag hela dagen en intensiv längtan efter zucchini. Undrar varför? Vilka vitaminer kan finnas i denna fåniga grönsak? Aha - det är A-vitaminerna jag vill åt? Eller "manganese"?

Vi handlade ganska sent och det kändes som det skulle vara bra att laga mat ganska snabbt. Men vad? Gick runt en stund på Konsum och kollade utbudet. Köpte följande -
Zucchini
Champinjoner
Röd lök
Färska majskolvar
Paprika
Fläskkotletter
Färdig bearnaisesås på burk.

Väl hemma skar jag grönsakerna i lagom stora bitar och la dem i en olivoljepreparerad ugnsfast form. Salt och peppar. In i ugnen 25 minuter. När det var 5 minuter kvar så stekte jag fläskkotletterna.

Snabbt och gott. Så gott att vi kör repris idag. Fantasilöst? Kan så vara, men de enda som skulle kunna lida är vi. Och vi uppskattar det snarast!

Lite eller mycket på slutet?

Jag håller på att läsa en bok - "Är det någon där" av Marian Keyes. För många år sen (sju, kan jag läsa på omslaget. Fast det känns som det är längre sen) läste jag hennes första bok som heter "Vattenmelonen"- tyckte den var bra. Sen dess har hon skrivit fler böcker och jag har läst några av dem. Nu var det ett tag sen jag läste nåt ur den genren och jag fattar varför. Det är rent tidsfördriv. Det gör i och för sig ingenting, men känns lite tomt. Som att läsa Veckorevyn när jag var ... liten.

Ofta är slutet på den här sortens bok forcerat. Uppradade händelser, som liksom inte riktigt hanns med innan man uppnådde klimax i handlingen, staplas på varandra de sista trettio sidorna. Poff så blev det liksom stressigt och oskön läsning. Hur blev det så?

Det är precis som löpare som kutar och kutar sina metrar och sen på slutet, preciiis innan mål, så saktar de ner? Hallå? Rekord? Vinna? Vara snabbast i världen? Då kan man väl inte sakta ner farten? Inte ens en gång när det är yttepyttiga två meter kvar.

Nej - samma takt hela vägen, tack! Gäller såväl litteratur som sport! (Undantaget är fyrverkerier).

lördag 27 september 2008

Fantastisk produkt!

Jag har länge längtat efter att äga en dra-maten (som min mormor sa), men de ser ju ofta gräsligt tantiga ut. 

Nu har jag dock gjort ett riktigt kap! I Lissabon. För där hittade jag en tysk produkt som på ALLA sätt uppfyller mina drömmar. Åtminstone i väska med hjul-vägar. Dessutom var priset betydligt lägre - €14,90 - i affären än vad det är på webben. JAG HAR FYNDAT!

Så ska en väska på hjul dras!