I morse på bussen hade jag som vanligt tid att fundera. Åkte långsamt förbi Tjärhovsplan och såg en tant på busshållplatsen som såg vagt bekant ut. Kunde liksom medan hon rörde huvudet på olika sätt förstå hur hon såg ut som ung. Eller yngre. Kände fortfarande igen henne. Kanhända gick vi i samma gymnasium en gång för länge sen? Men - vänta? Det här var ju en ... tant. Vad betyder det? Att även JAG är en tant? Oh no.
Sen fortsatte bussen och jag kom snabbt på andra tankar. För utsikten över stan från Katarinavägen var - för att citera Askungen (i ett annat ärende, men i alla fall) - alldeles, alldeles underbar. Gavlarna på husen vid Skeppsholmens strand solbelystes på ett helt fantastiskt sätt. De olikfärgade husen i Gamla Stan såg bättre ut än nånsin och hela city var vackert. Folk stod i tysthet (antar jag) och betraktade land och vatten från höjden och det här var en sån dag, i ett sånt ljus, som jag kommer att minnas länge!
tisdag 4 november 2008
måndag 3 november 2008
Mena vad man säger ...
När jag var liten sa man "Akta're så ru'nte får en tjottablängare mellan lysmaskarna". Nu säger man "Ja' ska döda're din jävel". Undrar hur det blev så? För visst är det en väldig skillnad mellan att slå till och att döda?
Vita liljor
Köpte vita liljor i torsdags. Nu doftar det så gott här hemma. Jag älskar att ha blommor hemma!
söndag 2 november 2008
En fransman i USA
Min amerikason har delat familj med en fransman som verkar gräsligt ung och bortskämd. Denne unge man har anklagat familjen för att ha stulit pengar. På felaktiga grunder. Innan han konfronterade familjen så pratade han med rektorn på skolan (tillika mamman i värdfamiljens chef), områdesrepresentanten och (såklart) sin familj. Det är det jag tycker är omoget. Jag fattar att han talar med sin familj om pengar har försvunnit, men rektorn på skolan???
Nåja. Denne "host brother" bor inte längre hos den anklagade familjen och pengarna hittades bakom en hylla när han stuckit (familjen ansåg att det var ohållbart att han skulle stanna kvar efter en sån anklagelse, han har flyttat nu. Till en annan familj. I samma by. Suck!).
Just nu längtar jag våldsamt efter mitt mellanbarn. Han har varit borta länge nu. Och det har varit en ganska knepig period därborta. Förmodligen konstigare för mig än honom, men i alla fall. Han reder sig. Jag får all info med fördröjning. Antar att det är nyttigt för oss båda. Han reagerar på ett klokt sätt och jag är omåttligt stolt över honom!
Köp och lån
Fick en hälsning från uppmärksam, snäll faster i fredags - hon meddelade att hon har en massa aftonväskor - även silvriga - som jag kunde få titta på under lördagen. Det gjorde jag på väg mot Ps pappa. Hittade en perfekt, kinesisk i vitt och silver som kommer passa utmärkt på stjärnfesten på fredag. Jag kan säga så här - det fanns fler än den. Valde mellan ett 40-tal och det var svårt! Många fina fanns där! (Jag fick en också. En jättefin svart med blommor som jag blev lite kär i!)
Stjärnletandet fortsatte på IKEA idag. Hade ett uppdrag att köpa adventsstjärnor som ska delas ut som pris till fem vinnare på festen. Uppdraget är slutfört.
Kom även hem med de sedvanliga IKEAsakerna - servetter, presentpapper, galgar, batterier och stearinljus. I massor. Röda med och utan doft. Svarta. Vita - vanliga, värme-, block (stora och små). Rosa i flerpack. Nu ska här lysas upp!
Gud hör bön?!
Vaknade kanonbakis i lördags. Inte bästa tillfället att gå på högmässa. Men det skulle vi ju. P låg länge och suckade i sängen medan jag på nåt sätt samlade alla krafter jag hade och röjde undan det allra värsta efter festligheterna kvällen innan, gav yngste sonen frukost, duschade och själv åt frukost inom loppet av cirka 33 minuter.
Anyway - kyrkobesöket var ungefär som man kan tro att det ska vara. Ganska trist. Det sjöngs en massa av huskören (hahaha, det heter naturligtvis kyrkokören) och vi som gästade kyrkan klämde i med ett "amen" eller så när det var en * i programmet. Snart pensionerade svärmodern pratade om helgon och hur olika de är. Hon kom in på val man kan göra och möjligheterna att välja rätt. Ungefär. Yngste sonen var tålmodig.
Efteråt var det lunch.
Senare på kvällen, när vi var hemma hos Ps pappa frågade vi sonen vad som var bäst i kyrkan. Han svarade "Tårtan".
Det bästa med kyrkobesöket för mig var att P slapp blåsa i alkomätare på väg dit eftersom vi inte blev stoppade av nån polis (vi såg inte ens nån) och att jag måste ha fått syndernas förlåtelse och inte råkade ut för nån av mina förutspådda olyckor. Däremot har munsåret spritt sig från underläppens mitt till överläppens vänstra del.
Höll på att glömma en grej - jag nattvardade. Bara för att ha gjort det en gång. Man doppade lilla oblaten i vinet, så det kan inte vara från gemensamma kalken jag fått munsåret.
70 år
Fredagens middag var precis så trevlig som jag önskade. Nej - faktum är att mina förväntningar överträffades! Vi firade pappas särbos 70-årsdag. Vi blev tio personer till middagen. P, yngste och äldste sonen, jag, min bror med fru och dotter, pappa med bror. Och födelsedagsbarnet så klart.
Börjar man med skumpa och löjrom så blir det på nåt vis ett bra kalas per automatik. Chokladtårtan från Chokladfabriken var himmelsk, så vi rundade av bra också.
Det blev sent. Och när bror och svägerska gått så satt jag och äldste sonen pratade till sent, sent. En utmärkt avslutning på en utmärkt kväll!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)